سنگ گرانیت فلیم شده

سرفصل مطالب

سنگ فیلم شده

یکی از انواع رویه ها و پرداخت های سنگ طبیعی، سنگ با رویه آتش خور یا فلیم شده (Flamed) می باشد.

از این روش برای کاهش لغزندگی سنگ در ورودی ها، پارکینگ ها و محیط های با لغزندگی بالا استفاده می شود. قبل از استفاده از این روش کاربرد سنگ گرانیت در محیط های غیر مسقف بسیار کم بود، زیرا هنگامی که این سنگ در معرض رطوبت و آب قرار گیرد، بسیار لغزنده و در نتیجه خطرناک خواهد شد؛ اما با استفاده از این روش این ویژگی گرانیت به حداقل می رسد و استفاده از این سنگ در تمامی محیط ها و مناطق ممکن می شود.

در این مقاله به بررسی سنگ گرانیت فلیم شده می‌پردازیم.

فلیم کردن سنگ چیست؟

فلیم کردن Flame در زبان انگلیسی به معنی آتش زدن می باشد و از این واژه به صورت تخصصی در پرداخت سطح سنگ استفاده می گردد. فلیم کردن سنگ (Stone Flaming or Thermaling) با استفاده از حرارت بالا و اعمال آن به رویه سنگ انجام میشود که طی آن رویه سنگ شبیه به سنگ های هوازده طبیعی خواهد شد. دمیدن ناگهانی شعله به سطح سنگ باعث می شود که رویه سنگ منبسط شده و به حالت پوسته پوسته در آید و سطح سنگ شبیه سنگهای زبر و خشن می شود.

آتش خور کردن سنگ فرایندی سطحی است نه عمقی. این روش بیشتر برای ضد لغزش کردن سنگ کف که در فضای بیرونی کار می شود مورد استفاده قرار می گیرد. پروسه آتش خور کردن به خوبی روی سنگهای گرانیت قابل اجرا است. چرا که گرانیت از مواد معدنی با نرخ انبساط حرارتی مختلف تشکیل شده است.

این نوع فرآوری بلافاصله بعد از برش روی سنگ باید انجام شود و هر چقدر سنگ دمای کمتری داشته باشد عملیات فلیم بهتر انجام می‌شود.

بهترین حالت و زمان وقتی است که سنگ در حالت خیس قرار دارد، مخصوصاً زمانی که سنگ از قله بر، یا مراحل برش بیرون بیایدبه دلیل اینکه درون سنگ نیز ممکن است آب نفوذ کرده باشد.

به دلیل دمای بالا حرارت در این فراوری، در صورتی که خطای انسانی در سرعت فلیم کردن و فاصله شعله با سنگ وجود داشته باشد ؛ احتمال شکست و بست و پرت سنگ افزایش می یابد.

برخی از استاد کاران برای افزایش سرعت ، میزان اکسیژن مصرفی را افزایش میدهند و رنگ شعله آبی می شود این کار ممکن است مقداری سرعت کار را افزایش دهد اما به دلیل بیش از حد بودن اکسیژن ، نفوذ حرارت به سنگ راحت میشود.

یکی از نکاتی که باعث افزایش کیفیت فلیم میشود اختلاف دمای سطح رویی سنگ با لایه های زیرین سنگ است هر چقدر این اختلاف بیشتر باشد فلیم بهتر انجام میشود.

برای اینکه سطح روی سنگ در زمان فلیم گرم شود بهتر است در زمان فلیم شعله ی آتش به حالت مایل روی سنگ گرفته شود تا سطح بیشتری از شعله سنگ را پوشش دهد و مسیر فلیم کاری به سمت گرما باشد.

با انجام این کارهای ساده می توان زمان فلیم سنگ گرانیت، بهترین نتیجه را گرفت و با این تکنیک برخی از سنگ های غیر گرانیت نیز قابلیت فلیم شدن خواهند داشت .

مراحل فلیم کردن سنگ

1- بررسی مقاومت و آمادگی سنگ در مقابل حرارت و شعله

پیش از آغاز فرآیند فلیم کردن سنگ، لازم است سنگ را به دقت بررسی کنیم تا متوجه شویم که آیا این سنگ برای آتش خور کردن مناسب هست یا خیر؟ و اینکه در برابر حرارت زیاد شعله، چه واکنشی از خود بروز می‌دهد؟ از آن جایی که فلیم کردن، دوام و استحکام زیادی نیاز دارد، بر روی تمام سنگ‌ها، قابل اجرا نیست و تنها سنگ گرانیت و انواع محدودی از سنگ‌های مرمر و آهکی، توانایی تحمل این فرایند را دارند.

پس از اینکه سنگها در قطعات بزرگ از دل کوه و معدن استخراج شدند، به کارخانه سنگ انتقال داده می شوند و یا در معدن سنگ، با استفاده از دستگاه برش سنگ gang saw که دارای تیغه الماسه است به چندین اسلب صاف بریده می شود. تیغه برش سطوحی هموار را در اسلب های سنگ ایجاد می کند.

2- انجام عملیات فلیم کردن

بعد از این که مقاومت سنگ در برابر حرارت برسی شد، مراحل فلیم کردن سنگ با اعمال اکسیژن-پروپان یا شعله اکسیژن-استالین بر روی سطح رویی سنگ شروع میشود. برای اعمال شعله، زاویه ۴۵ درجه مناسب بوده و دمای شعله هم حدود باید ۳۵۰۰ درجه سانتی گراد باشد.

معمولا این تکنیک دستی انجام شده و برای انجام آن باید از دستگاه هوا برش استفاده شود. به این صورت که با این وسیله و در یک فاصله معین و با درجه حرارت خاص، روی سطح رویی سنگ گرانیت تابانده شده و تا وقتی که پوسته سنگ جدا شود، این کار ادامه پیدا میکند. در ادامه بعد از این که پوسته های روی در هنگام جدا شدن به اطراف پرتاب شد، دسته دستگاه به سایر قسمت های سنگ هدایت میشود.

3- قرار دادن سنگ فلیم شده در سورت مناسب

پس از آنکه سنگ های گرانیت فلیم شدند، باید سنگ های فلیم شده را در سورت های مناسب قرار دهیم. چرا که یک سورت بندی صحیح و اصولی می‌تواند نشان دهنده کیفیت و ظرافت سنگ بری باشد و به مشتریان کمک می‌کند تا راحت‌تر خرید سنگ خود را انجام دهند.

کاربردهای سنگ گرانیت فلیم شده

فلیم کردن سنگ، مزایای بسیار زیادی دارد، لازم است به عرضتان برسانیم، از سنگ های گرانیت فلیم شده به دلیل ویژگی هایی که دارند، برای کاهش لغزندگی سنگ کف در قسمت ورودی ها، پارکینگ ها و فضاهایی با رطوبت و لغزندگی زیاد استفاده می شود و به علاوه، در محیط های بیرونی و سرباز ساختمان ها، ورودی ها و خروجی ها نیز کاربرد دارند.

چرا سنگ گرانیت فلیم شده؟

به طور کلی، آتش خورکردن سنگ اصولا بر روی سنگ گرانیت انجام می‌شود؛ زیرا همان گونه که اشاره شد، این نوع سنگ از درجه انبساط‌های متفاوتی ایجاد شده‌است که آن را مناسب این کار می کند.

تا قبل از این، سنگ گرانیت در فضاهای سرباز و بدون سقف به ندرت مورد استفاده قرار می گرفت؛ چرا که این سنگ در مقابل رطوبت و آب بسیار لغزنده و خطرناک است و به همین جهت، سنگ گرانیت فلیم شده یکی از بهترین محصولات جهت استفاده گسترده در محیط های مختلف است.

سنگ گرانیت فلیم شده به دلیل دوام زیاد، طبیعی بودن، تنوع در طرح و رنگ و ماندگاری فوق العاده آن در مقایسه با کف پوش و جدول های بتونی، بسیار مورد استقبال قرار گرفته اند؛ شما می توانید جهت اطلاع از جدیدترین قیمت ها و خرید این محصول، با شماره های درج شده در سایت آرتا استون تماس حاصل فرمایید تا مشاوران ما به طور کامل شما را راهنمایی کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

سبد خرید فروشگاه
ورود به سایت

هنوز حساب کاربری ندارید ؟

برای پیدا کردن محصولات خود شروع به تایپ نام آن کنید...