شاخص های کیفیتی گرانیت

سرفصل مطالب

سنگ گرانیت به دلیل ساختار منحصر به فردش از محبوبیت بالایی در میان مصالح ساختمانی برخوردار می باشد. مقاومت بالا در مقابل فشار , رطوبت از مهمر ترین شاخص های کیفیتی گرافیت می باشد. سنگ خارا یا گرانیت از کیفیت بالایی جهت استفاده در راهروها , راه پله ها , سنگ فرش و… برخوردار است.

سنگ آذرین

جهت درک بهتر سنگ گرانیت می‌بایست با مفهوم سنگ های آذرین آشنا شد. سنگ های آذرین در اثر سرد شدن گدازه های آتشین با دمای 625 الی 1200 شکل گرفته می شود. در حالت کلی این سنگ های به دو دسته داخلی و بیرونی تقسیم بندی می شوند.

سنگ های بیرونی : این نوع سنگ ها در اثرفوران مواد مذاب آتشین از دهانه های آتشفشان ها شکل گرفته می شود.مواد مذاب با قرارگیری در هوای مستقیم در کمترین زمان ممکن سرد شده و حالت بلوری شکل بخود می گیرند.

سنگ های داخلی:بر خلاف سنگ های بیرونی ,سنگ های داخلی به تدریج در لایه های داخلی آتشفشانی سرد شده و شکل می گیرند.فرآیند تدریجی سرد شدن منجر به شکل گیری سنگ های با رنگ روشن می شود.

شکل گیری گرانیت

ریشه نامی سنگ گرانیت از گرانوم یا “دانه ای “گرفته شده است.این جنس سنگ از دانه های ریز و درشت کریستال تشکیل شده است.

طبق ارزیابی کارشناسان زمین شناسایی شکل گیری گرانیت ها در حدود دومیلیون سال پیش در لایه های زیرین زمین صورت گرفته است.گرانیت ها در اثر سرد شدن تدریجی گدازه های آتشین در پوسته زمین تشکیل می شود. از مشخصه های ظاهری گرانیت می توان به ظاهری با دانه های بزرگ اشاره کرد. سنگ های گرانیتی با واسطه رانش های زمین ,فرسایش لایه های رسوبی بالایی و بارش های سیل آسا و… نمایان می شوند.

این جنس سنگ از ترکیب گذاره های کوارتز, فلدسپات ,آمفیبول , میکا و سایر مواد معدنی تشکیل می شود.از این ترکیب کوارتز و فلدسپات دو کانی اصلی تشکیل دهنده سنگ گرانیت هستند. وجود این مواد منجر به شکل گیری رنگ های متفاوت قرمز ,صورتی ,خاکستری ,سفید می شود.

افزایش سطح کوارتز سنگ گرانیت منجر به شفافیت و روشنی بیشتر سنگ گرانیت می شود. وجود این نوع کانی در شکل گیری رنگ های سفید و خاکستری روشن تاثیرگذار است.

کانی های سنگ گرانیت-بازار استون

نحوه تشخیص سنگ گرانیت

رنگ روشن , وجود ساختار کریستالی از مشخصه های اصلی سنگ گرانیت می باشد.این مشخصه های به سادگی و بدون هیچ واسطه ای قابل مشاهده هستند.ساختار سنگ های گرانیت به شکل لایه ای نمی باشد. سنگ گرانیتوئید از لحاظ کانی شناسی بسیار شبیه گرانیت می باشد.

شاخص های کیفیتی گرانیت

ظاهر زیبا

وجود رگهای خاص ومتفاوت بر روی سنگ گرانیت منجر به افزایش زیبایی این سنگ شده است.

ساختار یکنواخت

ساختار ظاهری سنگ های گرانیت از یک ترکیب یکنواختی برخوردار است.

خاصیت ضدخش گرانیت

در مقایسه با سنگ های دیگر گرانیت از مقاومت بالاترین در مقابل خط و خش برخوردار است.

مقاومت حرارتی گرانیت

این جنس سنگ توانایی مقاومت حرارتی تا 1200درجه را برخوردار است.

مقاومت گرانیت در مقابل مواد اسیدی

وجود سلیس در ساختار گرانیت منجر به افزایش مقاومت آن در مقابل مواد اسیدی می شود.

مقاومت گرانیت درمقابل لکه ها

این جنس سنگ از مقاومت مناسبی در مقابل لک ها برخوردار است.

پوشش پذیری بالا در مقاومت رطوبت

سنگ های گرانیت از پوشش پذیری بالایی در مقابل رطوبت برخوردار است.

هزینه نگهداری پایین سنگ گرانیت

تمیز نگه داشتن سطح سنگ ,صیقل کاری و آب بندی تنها ملزمات نگهداری گرانیت است.

تولید سنگ گرانیت

بخش بزرگی از معادن سنگ های گرانیت در کشورهای چین ,آفریقا جنوبی , بزریل و… قرار گرفته اند. فرآیند تولید سنگ گرانیت نیازمند تیم متخصصی و حرفه ای جهت برش و جدا سازی سنگ ها بر اساس شاخص های کیفیتی و رنگی است. بعد از جداسازی سنگ های گرانیت میبایست بر اساس اندازه و کیفیت سنگ ها را بسته بندی و به نقاط مختلف دنیا ارسال نمود.

نتیجه گیری

در این مقاله ویژگی های کلی و خصوصیات سنگ گرانیت را مورد بررسی قرار داده ایم.شاخص های کیفیت سنگ گرانیت از مهم ترین خصوصیات جهت خرید و انتخاب گرانیت به عنوان سنگ هدف است. شما می تواند بر حسب نیاز و کاربری خود از این جنس سنگ در قسمت های داخلی ساختمان استفاده نمایید.مقاومت در مقابل نحوه رطوبت زمینه استفاده از سنگ های گرانیت به عنوان پوشش نمایی ساختمان را فراهم می آورد.

سبد خرید فروشگاه
ورود به سایت

هنوز حساب کاربری ندارید ؟

برای پیدا کردن محصولات خود شروع به تایپ نام آن کنید...